Leczenie Nietolerancji Pokarmowych Kraków

ALERGIE, NIETOLERANCJE POKARMOWE

To temat bardzo obszerny, podstawową kwestią jest rozróżnienie czy mamy doczynienia z alergią czy nietolerancją pokarmową. Niekiedy jest to trudne zadanie ze względu na podobieństwo objawów. Rynek oferuje szeroką gamę testów diagnostycznych. Niestety część z nich bazuje na pseudonauce i nie ma żadnej wartości diagnostycznej. Decyzja o wyborze konkretnego narzędzia powinna być skonsultowana z lekarzem. Takie postępowanie uchroni przed niepotrzebnymi wydatkami.

Ze względu na mechanizm odpowiedzi organizmu wyróżniamy:

1. Nietolerancje pokarmowe (bez udziału układu immunologicznego) np. nietolerancja laktozy i galaktozy, nietolerancja fruktozy czy nietolerancja histaminy,
  2. Alergie pokarmowe (stan chorobowy polegający na niekorzystnej i powtarzalnej odpowiedzi immunologicznej na spożycie niektórych pokarmów). Do tej grupy zaliczamy m.in. celiakię.

Odpowiednia dieta jest bardzo istotnym elementem leczenia. Ukierunkowana dietoterapia obejmuje wprowadzenie diety eliminacyjno- rotacyjnej, której głównym celem jest wykluczenie produktów wpływających negatywnie na nasz organizm. Należy jednak pamiętać, że dieta jest kwestią bardzo indywidualną. Pod uwagę należy wziąć szereg czynników, do najważniejszych zaliczamy rodzaj nietolerancji/alergii, ewentualne choroby współistniejące oraz dotychczas stosowany model żywienia. Dieta musi odzwierciedlać holistyczne podejście, a nie być tylko ukierunkowana tylko na jeden element. Naczelną zasadą każdej diety eliminacyjnej jest zapewnienie nowego źródła składników odżywczych, które nie będą dostarczane do organizmu ze względu na narzucone ograniczenia. Tak aby nie nabawić się niedoborów składników odżywczych. Odpowiednia edukacja żywieniowa jest kolejnym elementem dietoterapii. Ze względu na wysoki stopień rozwoju  przemysłu spożywczego, masę stosowanych dodatków do żywności, różne metody produkcji oraz szeroką gamę produktów spożywczych dostępnych na pułkach sklepowych z najdalszych zakątków świata, odpowiednia wiedza żywieniowa jest bardzo ważnym elementem, gdyż jej brak może na przykład poskutkować nieświadomym spożywaniem produktów będących źródłem eliminowanego składnika.

Alergie i nietolerancje pokarmowe w dużej mierze dotykają nasze pociechy. Odpowiednio zbilansowana dieta jest tym bardziej ważna w kontekście prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka.

Celiakia częściej występuje u osób z chorobami autoimmunologicznymi (Hashimoto, RZS, toczeń, cukrzyca typu 1 i inne). Obecność choroby autoimmunologicznej jest wskazaniem do przesiewowej diagnostyki w kierunku celiakii.”